فیزیوتراپی و کاربردهای آن پروفسور بیژن فروغ

اگر درد مزمن شود، درمانهای غیر جراحی برای آن میتواند شامل فیزیوتراپی (برنامهی ورزشی، آکوپانکچر (طب سوزنی)، ماساژ و مانیپولاسیون (درمان دستی)) و تزریق آمپول برای درد (بلوکهای عصبی یا مفصل فاست) باشد. برای درمان این مشکل نیز بنا به شدت آن، درمانهای مختلفی در نظر گرفته میشود. خیر. فقط تعداد محدودی از افراد هستند که به درمانهای غیرجراحی پاسخ نمیدهند و ناچارند برای درمان دیسک کمر تحت عمل جراحی قرار بگیرند. ۴. جراحی : در موارد شدید، جراحی ممکن است ضروری باشد تا دیسک فشرده حذف شود و فشار از روی عصبها کاهش یابد. نکته مهم در انجام حرکات ورزشی این است که هیچکدام از این نرمشها نبایستی احساس درد وناراحتی در شما ایجاد کنند. البته لازم به ذکر است که این روش به تنهایی برای شناسایی فتق دیسک کافی نیست. ۱- باعث می شود که ما به جلو و عقب و چپ و راست بتوانیم خم شویم و بچرخیم در واقع دیسک یک بلبرینگ زنده است. دیسک ها در واقع بلبرینگهای زنده هستند که در بین مهره های ما قرار گرفتند ، و باعث می شوند که ما به طرف جلو و عقب و طرفین خم شویم یا بتوانیم بچرخیم.2001​&;​.

دیسک کمر می تواند موجب بی حسی پا شود. خیر. دیسک کمر میتواند عصب سیاتیک را درگیر کند و باعث ایجاد درد شدید در کمر و ساق پا شود. به عنوان مثال سیاتیک درد شدیدی ایجاد میکند که به باسن و ساق پا هم منتقل میشود. اختلال در حس یا حرکت اندام های تحتانی (که در اصطلاح عامیانه پا نامیده می شود) می تواند نشانه فشار شدید و جدی بر روی ریشه عصبی باشد و ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد. سپس یک پا را با همان حالت خم بالا بیاورید و با دو دست به سمت شکم بفشارید. بیماری دیسک کمر شامل طیف وسیعی از بیماریهای کمر میباشد که شامل ۱- از دست دادن آب دیسک ۲- برجسته شدن دیسک ۳- بیرون زدن دیسک ۴- پاره شدن دیسک و یا فتق دیسک میباشد. اطلاعات به دست آمده میزان آسیب عصبی، محل وقوع آن و حتی پیشرفت در درمان آسیب را نشان میدهد. در عوض خبر خوشحالکننده این است که اطلاعات زیادی در مورد درد در قسمت پایین کمر وجود دارد. تزریق استروئید یکی از روشهای موثر درمان دردهای ناشی از دیسک کمر مییاشد که با کمک فلوروسکوپی ( نوعی تصویر برداری با اشعه ایکس) انجام میشود و طی این فرآیند متخصص طب فیزیکی، مخلوطی از کورتیکواستروئید و بیحسی موضعی را به قسمت مورد نظر تزریق خواهد کرد.

همچنین در روشهای مختلف ماساژ درمانی، متخصص طب فیزیکی با فشار بر نقاط مختلف بدن مثل مفاصل و قسمتهایی که رشتههای عصبی قرار دارند، به کاهش درد و تنش مفاصل و اعصاب کمک خواهد کرد. فیزیوتراپی در درمان بیماری های مغز و اعصاب ، بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های روماتیسمی و پوستی ، بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی ، سوختگی و بیمارهای زنان تاثیرگذار است . افرادی که استخوانهایشان تحت تأثیر پوکی استخوان تضعیف شدهاست، ممکن است به راحتی با راهرفتن اشتباه و یا قدم برداشتن نادرست، دچار شکستگی زانو شوند. دیسک کمر در واقع یک بلبرینگ زنده است علاوه بر این باعث میشود ساختمان کمر یا گردن ما یکپارچه استخوان نباشد و تکه تکه به هم وصل شده باشد که بتوانیم خم و راست شویم، دیسک مانند کمک فنرعمل میکند ازآنجا که بافت نرمتری نسبت به استخوان است ، ضربههای وارد شده به ستون فقرات را میگیرد و به طور یکنواخت در سراسر ستون فقرات پخش میکند و از شکستگی مهرهها در حین بلند کردن اجسام سنگین و ضربه جلوگیری میکند. باز هم دوباره تکرار میکنیم منظور از تشخیص دیسک کمر تشخیص بیماریهای دیسک کمر است.

پس از چند روز علائم بهبود نیابد یا تشدید شود.

برخی علتها مانند عمل زیبایی زانو هم میتوانند ایجاد درد زانو بکنند. ۱. فیزیوتراپی : جلسات فیزیوتراپی میتوانند به بهبود عملکرد عضلات و افزایش انعطافپذیری کمک کنند. پس از چند روز علائم بهبود نیابد یا تشدید شود. بهبود تحرک: فیزیوتراپی با تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری به بهبود تحرک کمک میکند. این فرآیند به رفع مشکلات اسکلتی و عضلانی کمک خواهد کرد و بدون عارضه است. بسیار کارآمد است و از آنجا که روش های درمانی غیر تهاجمی و بدون عوارض است افرادی زیادی برای درد های فوق به مراکز فیزیوتراپی مراجعه میکنند که اثرات درمانی مناسبی را نیز دریافت میکنند . می توانید بدون مراجعه به پزشک متخصص طب فیزیکی، مستقیماً به پزشک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. متخصص طب فیزیکی الکترودهای دستگاه را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار خواهد داد تا پالسهای الکتریکی به نقاط مشخص شده فیزیوتراپی تا چه میزان به بهبود کمردرد کمک می کند؟ ساتع شود. برای درمان دیسک کمر میتوان به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، متخصص آسیبهای ورزشی، متخصص ستون فقرات، فیزیوتراپیست و در صورت لزوم جراح ستون فقرات مراجعه کرد.