رژیم کتوژنیک برای لذت بخش

رژیم کتوژنیک اصلاح شده اما رژیم کتوژنیک همچنان به عنوان درمانی برای این بیماری به ویژه در کودکان مبتلا به صرع استفاده می شود. به گزارش سرویس گوناگون جام نیوز، دراین بررسی آمدهاست که افزایش کتونهای خون از طریق رژیم غذایی کتوژنیک میتواند حملات صرع را بدون محدودیت غذایی کاهش دهد. ناگفته نماند، طبق گفته کلینیک های غذایی، رژیم غذایی مدیترانه ای با تعدادی دیگر از فواید سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون، انواع خاصی از سرطان و بیماری قلبی مرتبط است. در مقابل، رژیم مدیترانه ای به شما این امکان را می دهد که کربوهیدرات ها، از جمله میوه ها و سبزیجات به مقدار دلخواه همراه با غلات کامل مصرف کنید. به همین ترتیب، اگر هدف شما از رژیم کتوژنیک حفظ وزن و بهبود تعادل قند خون است، میتوانید این رژیم را به طور دائمی پیش ببرید.

اگر عوامل خطر بیماری قلبی را دارید، قبل از در نظر گرفتن رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید. هر فردی که باردار یا شیرده است باید قبل از امتحان هر رژیم غذایی جدید، از جمله کتو، با پزشک خود صحبت کند. اگر سیکل های شما نامنظم شد یا اگر پریود نشدید، مهم است که با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. اگر هدف شما از این رژیم غذایی کاهش وزن است، معمولاً میتوانید آن را به مدت 2 تا 6 هفته ادامه دهید. مطالعهای که در مه 2018 در Diabetic Medicine منتشر شد نشان داد که رژیم کتو ممکن است به کنترل سطح HbA1C کمک کند (میانگین دو تا سه ماهه سطح قند خون)، این رژیم همچنین ممکن است باعث افت قند خون شود که کاهش خطرناکی در قند خون.

در واقع، در یک مطالعه طولانی مدت، یبوست به عنوان یک عارضه جانبی بسیار شایع در کودکانی که برای درمان صرع تحت رژیم های غذایی کتوژنیک قرار گرفتند، ذکر شد. او کسی بود که ۲ روش فراموششده قدیمی را در درمان صرع کودکان احیا نمود: اول استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک در درمان صرع کودکان و دوم استفاده از روش جراحی نیمکرهبرداری در موارد شدید و مقاومبهدرمان صرع که به هیچ دارویی پاسخ نمیدهد. کارآزماییهای تصادفیسازی و کنترل شده که در این مطالعه مروری بررسی و بحث شدهاند، نتایج امیدبخشی را در رابطه با استفاده از KDها در صرع دربرداشتهاند. این رژیم غذایی باعث ورود بدن به حالت کتوز میشود که در آن بدن به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی، چربیها را متابولیز میکند.

رژیم کتوژنیک میوه منیزیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که باعث افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کنترل قند خون می شود. مطالعهای قدیمی نشان داد که رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را تا ۷۵ درصد افزایش میدهد. آزمایشها با موشها نشان داد که تغذیه ساکاروز منجر به اختلال در تحمل گلوکز میشود (نتایج در مورد افراد انسانی مبهمتر بود). اگر بین هر وعده احساس گرسنگی کردید میتوانید از این خوراکیهای سالم سازگار با رژیم کتوژنیک استفاده کنید. اگر هنگام خوردن آنها مستعد ابتلا به گاز یا اسهال هستید، غذاهایی را که برچسب «بدون قند» دارند، محدود کنید. علاوه بر یبوست، اسهال می تواند به عنوان یک عارضه جانبی رژیم کتو – به ویژه در چند هفته اول – ظاهر شود.

علاوه بر این، مواد بسیار فرآوری شده و چربیهای ناسالم در این رژیم غذایی محدود است. علاوه بر این، با کاهش کربوهیدرات ها در رژیم کتو، کل آب بدن شما کاهش می یابد. رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که در آن مصرف کربوهیدراتها به حداقل میرسد و چربیها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن استفاده میشوند. این فرایند منجر به تولید ترکیبات شیمیایی به نام کتونها میشود که به عنوان منبع انرژی برای مغز و سایر اعضای بدن استفاده میشوند. کتوز، یک حالت متابولیک است که در آن بدن شما در درجه اول به جای کربوهیدرات برای کسب انرژی به چربی متکی است.

در یک مطالعه کوچک که در فوریه 2020 در مجله Translational Medicine منتشر شد، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به مدت 12 هفته از رژیم کتوژنیک پیروی کردند، کاهش تستوسترون آزاد و افزایش سطح استروژن و پروژسترون را تجربه کردند، که نشان دهنده نرمال شدن هورمون ها است (سلامت متابولیک نیز بهبود یافته است). بدین ترتیب، در این حالت، بدن به جای انرژی از کربوهیدراتها، از چربیها استفاده میکند که باعث کاهش وزن میشود. اما برای ورزشکاران حرفهای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست.

Art​ic​le has ᠎been gen erat᠎ed ​wi​th G SA᠎ Content Gen᠎er ator Dem ov er si on .

بنابراین به جای دنبال بهترین رژیم بودن، رژیم مناسب بدن خود را انتخاب کنید، فعالیتتان را بالا ببرید و خوردن غذاهای ناسالم را کم کنید. در این بازه زمانی، بدن به شکل مداوم در حال متابولیز چربیهاست و بهبود سلامتی شما را تجربه میکند. می گوید: «سخت است که دقیقاً بگوییم چقدر طول می کشد زیرا بستگی به فرد دارد، اما معمولاً هر فرد این عارضه جانبی را برای چند هفته تجربه می کند. مصرف زیاد پروتئین های حیوانی ادرار را اسیدی تر می کند و سطح کلسیم و اسید اوریک را افزایش می دهد. این ترکیب شما را بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه می کند، در حالی که اسید اوریک بالا می تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.

پر کردن بشقاب با گوشت و به خصوص گوشت های فرآوری شده، ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه و نقرس را افزایش دهد، که یک نوع دردناک آرتریت است. اما جالب ترین قسمت اینجاست: برخی از سرطان ها توانایی متابولیسم بدون قند ها را ندارند. میدانیم که محدودیتهای کتوژنیک در مصرف کربوهیدرات و برخی مواد غذایی ممکن است برای بدن مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما میتوان با استفاده از مکملهای کتوژنیک از عوارض ناشی از این محدودیتها جلوگیری کرد. باید کاملاً متعادل و به گونه ای طراحی بشه که شما را سیر نگه داره و انرژی بدن را برای ساعتهای طولانی تأمین کنه. صبحانه کتوژنیک، اگر به درستی طراحی شود، حاوی مقادیر قابل توجهی چربی، پروتئین و فیبر است.

پس اگر دیابت دارید و داروی خاصی مصرف میکنید رژیم کتوژنیک برنامه غذایی مناسبی برای شما نخواهد بود. لازم به ذکر است که اگر دیابت دارید بهتر است از میوههایی استفاده کنید که قندشان پایین است. اگر شرایط جسمانی خاصی دارید قبل از شروع هر رژیم غذایی حتماً باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه می گویند: «اگر شرایط پزشکی دارید یا دارو مصرف می کنید، همیشه باید قبل از شروع رژیم کتوژنیک با پزشک خود مشورت کنید. 1. ماکروهای خود را محاسبه کنید: برای پیروی از یک رژیم غذایی کتوژنیک، باید میزان درشت مغذی های دریافتی خود را محاسبه کنید. همچنین دانههای چیا سرشار از فیبر هستند در نتیجه این صبحانه بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز شما را فراهم خواهد کرد.

در زمان بروز حملات عصبی و تشنج، شبکههای عصبی به یکباره به مغز فشار میآورند و این حالت کاملا غیر قابل پیش بینی است. این می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود، به ویژه در میزا چربی ذخیره شده بدن. در این رژیم غذایی، بدن به دلیل کاهش مصرف کربوهیدراتها، مجبور است به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی، به چربیها روی آورد. حدود ۴ سال پیش، به دنبال ایجاد تغییری دائمی بودم تا نه تنها در کاهش مقداری وزن به من کمک کند بلکه سلامتی ام را نیز به من بازگرداند و در عین حال مضر، ناپایدار و موقتی نباشد. سپس رژیم کتو ممکن است به تنظیم دوره های شما کمک کند.

به عنوان مثال، تحقیقات اهمیت غلات کامل را برای کنترل وزن و همچنین دوره های قند خون بالا برجسته می کند. مصرف نمک کم سدیم کیمیا میتواند در آشپزی کتویی به عنوان چاشنی به شما کمک کند. پیدا کردن راههای جدید برای تهیه غذاهایی که به شما کمک میکند سالمتر شوید و وزن کم کنید، ممکن است دشوار به نظر برسد. در تحقیقات گذشته، مردان چاق که از نسخه اصلاح شده رژیم کتوژنیک، با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم پیروی می کردند، در یک ماه حدود 14 پوند وزن کم کردند، در مقایسه با گروه کنترل که با یک رژیم پر پروتئین و کربوهیدرات متوسط حدود 10 پوند وزن کم کردند.

رژیم کتوژنیک روی چربی اشباع شده که با اثرات نامطلوب سلامتی همراه است، محدودیتی ایجاد نمی کند. این رژیم باعث ایجاد تغییراتی در فرآیند متابولیسم بدن میشود و به حالت کتوز (ketosis) میرساند. هرچه بدن شما تغییر کند تا چربی را برای انرژی استفاده کند، همه ی استحکام و استقامت شما به حالت عادی بازمیگردد. با این حال، پایبندی طولانی مدت به چنین رژیم محدودکننده ای می تواند دشوار باشد و شما را برای افزایش مجدد وزن باز کند. افزایش سطح انسولین یکی از دلایل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک است. با یک متخصص تغذیه مشورت کنید، متخصصی که می تواند با شما برای ایجاد یک برنامه غذایی که می توانید به آن پایبند باشید، همکاری کند.

مصرف منیزیم و نمک کم سدیم با پتاسیم بالا می تواند به تنظیم الکترولیت های بدن بسیار کمک کند. در شرایط خاصی، مانند روزهداری یا فردی که برای مدت طولانی به غذا دسترسی نداشته باشد، بدن به کمک سلولها و کبد شروع به تغییر رویۀ متابولیسم خود میکند؛ یعنی از چربیها بهعنوان منبع اصلی تولید انرژی به جای قند استفاده کرده و موجب لاغرشدن فرد میشود. اگر به آزمایش رژیم کتوژنیک فکر می کنید، ابتدا آن را توسط پزشک خود بررسی کنید – چه شرایط سلامتی قبلی داشته باشید یا نه. اگر دنبال غذا های کم کالری و کم چربی هستید بهتر است با رژیم دوکان هم آشنا شوید. بخش بزرگی از رژیم غذاییتان باید شامل غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخممرغ، کره، آجیل و مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات چگونه از عوارض جانبی کم کربوهیدرات و کتو جلوگیری کنیم باشد.

به طور کل، این رژیم شامل مصرف روزانه 20 تا 50 گرم کربوهیدرات و مصرف زیاد چربی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و روغنهای سالم است. بهترین منابع چربی در این رژیم شامل روغنهای سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و آووکادو است. سایر علل اسهال در رژیم کتو شامل کمبود فیبر (فیبر با حجیم کردن مدفوع به دفع اسهال کمک می کند) و غذاهای فرآوری شده کم کربوهیدرات حاوی قند الکلی می باشد. برخی افراد در هضم مقادیر زیادی چربی رژیم غذایی مشکل دارند، که می تواند منجر به اسهال چرب شود. برخی از مطالعات افزایش کلسترول و تری گلیسیرید را در افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند نشان داده اند، در حالی که تحقیقات دیگر نشان می دهد که رژیم کتو در واقع ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

در حالی که برخی تحقیقات اولیه نشان میدهد که رژیم کتو ممکن است برای برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیخطر و موثر باشد، اما خطر کاهش قند خون، بهویژه برای افرادی که انسولین مصرف میکنند، وجود دارد، و رژیم کتو گروههای غذایی خاصی را حذف میکند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. برای افزودن به این ناراحتی، کلیههای شما الکترولیتهای بیشتری را با کاهش سطح انسولین آزاد میکنند. تا جایی که ممکن است، افرادی که رژیم کتو دارند باید بر چربیهای گیاهی و غیراشباع مانند آجیل، دانهها، روغن زیتون و آووکادو تاکید کنند که حتی نشان داده شده است که از قلب محافظت میکنند.